Samenwerken lijkt voor mij de eerste manier voor het oplossen van conflicten. Graag wil ik er samen uitkomen. Binnen mijn werk is dat belangrijk, want de teamleden moeten vaak zelf 'het probleem' oplossen en samen met hen bedenken we de oplossing. Dit is voor mij een vooruitgang, want aan de start van mijn werk was ik degene die de oplossing bedacht. Een teamlid kwam met een vraag, ik gaf het antwoord en/of de oplossing en het teamlid liep met de oplossing weg. Resultaat: mijn team werd lui en ik dacht me rot. Op het moment dat ik mij dit realiseerde (tijdens schoolleidersopleiding) heb ik mijn strategie volledig omgegooid; het teamlid kwam met een probleem en door de juiste vragen te stellen, bedachten we samen de oplossing. Ik ben ernstig aan het oefenen het teamlid de oplossing te laten vinden. Dit is lastig voor mij, want ik draag graag de oplossing aan, denk dan ook dat mijn oplossing de beste of meest effectieve is. Natuurlijk heb ik gemerkt dat de oplossing die iemand zelf bedankt meerdere malen beter is en effectiever werkt, toch beheers ik de tactiek nog niet optimaal.
Ik denk maar zo:"Al doende leer ik...."
Voorbeeld van Mediation in de film The Weddingcrashers
Overeenkomsten tussen conflict theorieën:
- Onvermijdelijk in het sociale verkeer
- Patronen van conflictgedrag hebben de neiging zich te herhalen
- Conflicten verlopen in een opeenvolging van actie-reactie
- Conflicten beïnvloeden relatie
- Communicatie speelt een centrale rol bij conflictbeheersing
Theorie van Thomas Kilman
Ik heb een test gedaan op Conflictstijl > Test ; hieronder de uitslag van de conflictstijl die ik waarschijnlijk zal toepassen.
Elke stijl van conflicthantering correspondeert met een bepaalde verhouding waarin je enerzijds probeert je eigen belangen veilig te stellen en anderzijds probeert de belangen van de ander veilig te stellen. Hieronder worden de twee stijlen beschreven die jij waarschijnlijk het meest gebruikt.
Samenwerken (Hoog eigen belang - Hoog belang van de ander)
Je zoekt met de ander naar oplossingen die voor beide partijen optimaal zijn. Het probleem wordt uitgeplozen en er wordt gezocht naar alternatieven. Kenmerken van dit gedrag: zoeken naar creatieve oplossingen, samenbrengen van inzichten en middelen.
Vermijden (Laag belang van de ander - Laag eigen belang)
Je keert jezelf af van het conflict. Je bent gericht op het redelijk houden van de relatie, in ieder geval tijdelijk. Emotionele uitbarstingen zijn ongewenst want die verstoren het beeld. Kenmerken van dit gedrag: nadruk op redelijkheid en rede, emoties worden vermeden of vertaald, kilheid en abstract blijven, diplomatiek langs klippen zien te komen, bij (te) grote druk terugtrekken op eigen stellingen.
Jouw effectiviteit van handelen in conflictsituaties
Iedereen hanteert verschillende stijlen van conflicthantering. Niemand kan worden getypeerd alsof hij of zij maar een enkele stijl zou kunnen hanteren. Wel is het zo dat je wellicht geneigd bent een bepaalde stijl eerder te hanteren dan de andere. Voor jouw stijlen is hieronder aangegeven in welke situatie deze van nut zouden kunnen zijn of effectief zijn.
Samenwerken
Om te leren van elkaar, om totaal verschillende visies of opvattingen bij elkaar te brengen.
Vermijden
Als inwinnen van informatie of bedenktijd meer voordelen biedt dan een onmiddellijke beslissing, als anderen het probleem effectiever kunnen oplossen, als andere zaken urgenter zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten